Půjdete 23. a 24.května k volbám do EP?
NE
115
ANO
120

  Setkání Čechů a Poláků k projektu D-O-L

 Češi a Poláci se sešli v pátek 16. května na hranici v Českém Těšíně, aby spolu diskutovali o přípravách projektu vybudování vodního díla Dunaj-Odra-Labe. Setkání se uskutečnilo z iniciativy poslance Evropského parlamentu Vojtěcha Mynáře na Sekretariátu projektu Euroregion v Českém Těšíně.

Vojtěch Mynář, jedna z osobností, která pro vybudování díla získává podporu nejenom v České republice, ale také v zemích Evropské unie, pozval na páteční setkání svého polského kolegu, europoslance profesora Adama Giereka, poslance polského Sejmu Zbyszka Zaborowského a Piotra Chmielowského a další významné osobnosti z obou zemí, mimo jiné i českého senátora Petra Gawlase. V úvodním vystoupení zmínil Mynář přednosti vodního díla D-O-L, k nimž patří propojení střední Evropy se čtyřmi moři omývajícími kontinent ze severu i jihu, ochrana území před povodněmi, a také významná tvorba pracovních míst, kterou v počtu přibližně 10 tisíc by zajistilo i zahájení první fáze výstavby kanálu, a sice propojení Ostravy/Bohumína s polským městem Koźle. Možnost vodního propojení, o kterém česká a polská strana podepsaly dohodu už před dvanácti lety.

Mynář mluvil také o zájmu českého prezidenta Miloše Zemana o stavbu kanálu D-O-L. Organizátoři projektu pro českého prezidenta přichystali malý dárek v podobě originálního kulatého lodního okénka, pod kterým se, jako pod lupou, ukrývá plánek budoucího vodního propojení. Dárek, který Miloši Zemanovi během krátké doby předají, přinesli s sebou také na páteční setkání v Českém Těšíně.

Profesor Gierek během svého vystoupení několikrát zmínil blízkost obyvatel České republiky a Polska, kterou společné projekty ve sjednocené Evropě ještě posilují. Poslanec polského Sejmu Piotr Chmielowski zmínil podporu vodního propojení v mnoha zemích Unie. Podle jeho slov se o ně zajímají Nizozemci, kteří mají potřebné technologie a mezi Evropany bezesporu patří k nejlepším znalcům stavby vodních děl. Podobně se o D-O-L zajímají také obyvatelé skandinávských zemí, pro které by existence kanálu procházejícího středem Evropy výrazně usnadňovala transport objemných nákladů ze severu na jih. Také Chorvati by uvítali prodloužení vodních cest směrem na Jadran.

 


Baví se celá rodina

Europoslanec přistižen na letišti